Workshop
Effectief Adviseren met Storytelling
Storytelling voor de publieke zaak
Storytelling voor de publieke zaak
Voor wie is de workshop?
Also available
in English
Deze workshop is ontworpen voor professionals die advies geven op basis van veel (complexe) informatie.
​
Voorbeelden van functies*
-
Analisten
-
Beleidsmedewerkers
-
Bestuursadviseurs
-
Communicatiemedewerkers
-
Consultants
-
Financials
-
HR-adviseurs
-
Informatiemanagers
-
Juristen
-
Scrummasters
-
Onderzoekers
-
Project- en programmamanagers
-
Teamcoördinatoren en afdelingsmanagers
-
Trainees
* Ik lever geen diensten aan ambtenaren binnen het ministerie van Financiën, omdat ik daar sinds juni 2024 in dienst ben.
Wat leer je tijdens de workshop?
1.
Waarom helpt storytelling je om effectiever te adviseren?

• De traditionele communicatiestijl doet geen recht aan de kwaliteit van onze adviezen en zit impact in de weg.
• Met verhalende elementen in zakelijke communicatie zorg je voor een connectie met je doelgroep.
​
3.
Hoe schrijf je een effectief verhaal?

• Eenvoudige taal is een zegen voor elke doelgroep.
​
• Je hoeft geen romanschrijver te zijn om een zakelijk verhaal memorabel te maken.
​
2.
Hoe ontwerp je een verhaallijn die blijft hangen?

• Gedetailleerde kennis over doel en doelgroep zijn bepalend voor een goed advies.
• Storytelling is niet altijd de moeite waard.
​
• Alleen met strategisch gekozen informatie blijft je verhaal overeind.
4.
Hoe maak je een verhaal visueel aantrekkelijk?

• Door een hiërarchie aan te brengen in informatie help je je publiek te focussen op wat belangrijk is.
​
• Elimineer zo veel mogelijk ruis in je ontwerp.
Praktische details
Locatie: Fysiek in-company
​
Groepsgrootte: 8-12 deelnemers. Het is ideaal als deelnemers werkzaam zijn in vergelijkbare domeinen (bijv. informatiemanagement) en/of vergelijkbare banen uitvoeren (bijv. onderzoeker).
Duur: Een hele dag (9:00 t/m 17:00).
​
Kosten: Stuur een bericht voor een passende offerte. Ik werk met een all-in prijs (reiskosten, intake, workshop, nabespreking).
​
Interesse in twee workshops van een halve dag? Of een interactieve kennismaking met het onderwerp van 60 minuten? Of een terugkomsessie waarbij we in de groep kijken naar de successen en hindernissen voor storytelling in de praktijk? Stuur me een mail om samen te kijken naar de mogelijkheden.
​
1. Leren door te doen
Lange monologen van mij helpen jou en je team geen betere verhalenvertellers te worden. Diverse werkvormen zorgen ervoor dat de energie in de groep blijft en het workshopmateriaal blijft hangen.
2. Focus op toepassing
Enige achtergrond is noodzakelijk om het nut en de basis van storytelling te begrijpen. We duiken echter snel de praktijk in. Het doel is dat je niet alleen kunt praten over de workshop, maar er daadwerkelijk mee aan de slag kunt gaan.
3. Aangepast op jouw
behoeftes
Storytelling-principes zijn generiek. De toepassing in de dagelijkse praktijk niet. Het is daarom belangrijk om samen de juiste accenten te plaatsen. Bijvoorbeeld het opmaken van PowerPoint slides of het gebruiken en visualiseren van data in een verhaal.
4. Communicatie in plaats van inhoud
Het is goed om te weten wat je niet gaat doen: werken aan de inhoud. In de workshop onderzoeken we hoe jouw ideeën, data en diensten beter uit de verf kunnen komen. Kortom, we focussen op communicatie.

